Monday, April 7, 2014

Ayam Masak Paprik Sos Kicap Cili Padi Melaka

Kalau orang belah Selatan mesti biasa makan pisang goreng cicah kicap cili api. First time, tengok orang makan pisang goreng cicah kicap masa sekolah dulu. Schoolmate asal dari Johor selalu dok tayang cara-cara makan pisang goreng. Sedap katanya. Tapi saya tak pernah cuba pulak. Masa dulu, memang tak suka cuba sesuatu yang lain dari yang lain. 

Dan bila dah berhijrah ni, macam-macamlah yang dicubakan. Memang sedap pun makan goreng pisang cicah kicap cili api. Tu pun kesempatan makan ngan kicap tu pun jika terbeli di gerai yang ada sediakan kicapnya (kalau dulu-dulu depan Tesco Ekstra (besar) Shah Alam ada).






Dan yang paling bestnya, kicap ni sekarang dah ada yang dalam botol. Dan percaya atau tidak kicap ni boleh dijadikan bahan untuk masakan. Caya tak? Cubalah!




Ayam Paprik (menggunakan SOS KICAP CILI PADI)

3-4 keping ayam di potong kecil
1 biji bawang besar (dihiris)
3-4 sudu besar Cili kisar
3-4 sudu besar Sos Tiram
3-4 sudu besar SOS KICAP CILI PADI
sedikit kicap pekat
1 atau 1 1/2 cawan air
cili padi (jika mahu)
daun limau purut (jika mahu)

Tumis bawang besar. Masukkan ayam. goreng seketika. Masukkan cili kisar. Biarkan cili garing sekejap. Masukkan sos tiram, sos kicap cili pasi dan sedikit kicap pekat. Masukkan air. Masukkan cili padi dan daun limau purut. Biarkan sehingga kuah sedikit pekat. Angkat dan hidangkan.

No comments:

Post a Comment